اکثر مردم اطلاع درستی از واقعه قیامت و جهنم ندارند فکر می کنند مثل همین آتشی که خودشان درست می کنند است حالا این موضوع را بخوانید و برای اصلاح امور خودتان فکری بکنید که خربزه آب است.
این فراز از دعای کمیل اشاره مستقیم دارد به گیر افتادن انسانها در راهها و طبقات آسمانی زمانی که قیامت انجام شود
کسانی که اعتقادی و یا آگاهی ای ندارند بدانند چه بلایی در نزدیکی ایشان است
یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ أَ فَتُرَاکَ سُبْحَانَکَ یَا إِلَهِی وَ بِحَمْدِکَ تَسْمَعُ فِیهَا صَوْتَ عَبْدٍ مُسْلِمٍ سُجِنَ )یُسْجَنُ( فِیهَا بِمُخَالَفَتِهِوَ ذَاقَ طَعْمَ عَذَابِهَا بِمَعْصِیَتِهِ وَ حُبِسَ بَیْنَ أَطْبَاقِهَا بِجُرْمِهِ وَ جَرِیرَتِهِوَ هُوَ یَضِجُّ إِلَیْکَ ضَجِیجَ مُؤَمِّلٍ لِرَحْمَتِکَ وَ یُنَادِیکَ بِلِسَانِ أَهْلِ تَوْحِیدِکَ وَ یَتَوَسَّلُ إِلَیْکَ بِرُبُوبِیَّتِکَیَا مَوْلاَیَ فَکَیْفَ یَبْقَى فِی الْعَذَابِ وَ هُوَ یَرْجُو مَا سَلَفَ مِنْ حِلْمِکَأَمْ کَیْفَ تُؤْلِمُهُ النَّارُ وَ هُوَ یَأْمُلُ فَضْلَکَ وَ رَحْمَتَکَأَمْ کَیْفَ یُحْرِقُهُ لَهِیبُهَا وَ أَنْتَ تَسْمَعُ صَوْتَهُ وَ تَرَى مَکَانَهُأَمْ کَیْفَ یَشْتَمِلُ عَلَیْهِ زَفِیرُهَا وَ أَنْتَ تَعْلَمُ ضَعْفَهُأَمْ کَیْفَ یَتَقَلْقَلُ بَیْنَ أَطْبَاقِهَا وَ أَنْتَ تَعْلَمُ صِدْقَهُأَمْ کَیْفَ تَزْجُرُهُ زَبَانِیَتُهَا وَ هُوَ یُنَادِیکَ یَا رَبَّهْأَمْ کَیْفَ یَرْجُو فَضْلَکَ فِی عِتْقِهِ مِنْهَا فَتَتْرُکُهُ )فَتَتْرُکَهُ فیها
حُبِسَ بَیْنَ أَطْبَاقِهَا بِجُرْمِهِ = یعنی فرد در این آتش آسمانی که حرارت آن خورشید ما را نابود می کند گیر می کنند
أَمْ کَیْفَ یَتَقَلْقَلُ بَیْنَ أَطْبَاقِهَا = یعنی چگونه فرد بین طبقات کیهانی غلت بخورد
ای معبود عالمیان ، آیا ببینمت ای منزه ای معبودم که به حمدات مشغولم ، بشنوی در آن صدای بنده مسلمانی که بر اثر خلافهای خود زندانی شده و مزه شکنجه آنرا به نافرمانی چشیده ، و حبس شده است بین طبقات عالم به جرم و زشتیهایش ، و او ضجه می زند به سوی تو شیون کسی که امید دارد به رحمت تو ، و به زبان یگانه پرستان تو را صدا می زند ، و به خدایی تو متوسل می شود ، ای مولای من چگونه باقی بماند در عذاب با آنکه امید دار حلم و بردباری گذشته تو بوده است ، چگونه در آتش بسوزد و او امید تفضل و رحمت داشته باشد ، یا چگونه شعله ها او را دربر گیرد و تو می شنوی صدایش را و می بینی مکانش را ، یا چگونه مانند صدای زفیر (یعنی عرعر کردن خر ) داشته باشد و تو ضعف او را می دانی . یا چگونه غلت غلتان بین طبقات عالم باشد و تو می دانی صداقت اش را ، و چگونه زبانه ها او را زجر بدهند و او صدا می کند تو را ای خدایم ، یا چگونه امید دار فضل تو باشد در رها شدن از آن و او را وا گذاری در آنها ،